Bisiklet ve motosiklet denilen "şeytan icadı"nı ayakta tutan şey biliyorsunuz jiroskopik güç, merkezkaç (santrifüj) kuvvet sonucu oluşan JİROSKOP etkisidir. Yani tekerlek döndüğünde bu dönme ekseninde kalmak üzere inatçı bir güç ortaya çıkar. Bu güç hızla doğru orantılıdır, yani bu aletler kendi başlarına ayakta duramazlar, onları ayakta tutan şey "hız”dır... Bu bir...

İkincisi, iki jiroskopa bağlı bir sistem kurup, (bisiklet ya da motosiklet) bunu bir doğru üzerinde harekete geçirdiğinizde bu alet sonsuza kadar dümdüz gitmek isteyecektir... Oysaki yollar virajlı... Bu alet ne kadar ağırsa düz gitme arzusu da o kadar kuvvetlidir… Bu da iki...
Motoru yatırmanın, virajı almanın yolu da "counter-steering" yani kontra viraj tekniğidir. Önce beraber bir viraja girelim...



SIPDE / TATOKU formülünü hatırlıyorsunuz, Virajın formülü de var... SLR "slow, look, lean, roll" - "Yavaşla, bak, yatır, gazla"dır...
Bir SAĞ Viraja geliyoruz:

1- RELAKS – Gülümse
Omuzlar düşük, kollar-dirsekler kırık, dirsekler dışarı açık değil, dizler yanlardan tanka değiyor ve "gayet hafifçe" tankı sıkıyor, gidonu "bir genç hanımın narin bileklerini tutuyor gibi" tutuyorsunuz. Anüsteki kasılma ile bu işin bir ilgisi yok ayrıca…

2- YAVAŞLA...
Virajın içini TARA...

3- RELAKS – Sırıt Bakınız, 1# madde…

4- BAK...
Virajın çıkışına doğru. Bu alet nereye bakarsan oraya gider unutma... Sağdaki soldaki ayrıntılar için geniş görüş alanını kullan, gözlerini oradan oraya gezdirme.
"Alt çenenin ucuyla gitmek istediğin yeri göster... "

5- RELAKS Bakınız, 1# madde…

6- YATIR... Sağ virajdayız...
Sağ elinle gidonu hafifçe ileri doğru it. !
İşte kontra viraj tekniği... Sağa dönmek için sağ elinizi, sola dönmek için sol elinizi ileri itiyorsunuz. (İleri itiyorsun... Ağırlığını o tarafa veriyorsun demedim.. Dikkat... )

7-RELAKS Bakınız, 1# madde…

8-GAZLA...
Yavaş yavaş,"SMOOTHLY", yumuşacık, gittikçe artırarak, KORKMADAN gaz ver... Gerekiyorsa elinle elciği iterek yatış açısını arttır... Bu açıyla verdiğin gaz arasındaki bağlantıyı gözle...

9-RELAKS Bakınız, 1# madde…

Yapılmaması gereken şey... Sakın motor yatıkken fren yapma... Virajda fren yapılmaz... Hızını önceden ayarla.
Korktuysan başta gaz verme ya da çok az ver, ama fren no-no! Sakın ha... Ama ya bir şey olursa, bilmem ne çıkarsa... Bunları sonra yazışırız... Özel durumlar sonra...
Gaz viraj almayı kolaylaştırır ve virajda sarsıntı, gezinme, titreşim, dengesizlik gibi bütün problemleri çözer. Gaz vermek sorun yaratmaz, sorun çözer. Anahtar sözcükler:
"SMOOTHLY"... "YUMUSAÇIK"... "KORKMADAN"... "YETERINCE"... "YAVAŞCA VE ARTIRARAK"
Neden hep RELAKS, RELAKS deyip duruyorum…

Gidonu SIKI tutmanın başlıca üç mahzuru vardır...



1- Viraj alma yarıçapınız gittikçe artar.
Yani virajın içinde herhangi bir sebepten gidona sımsıkı yapışırsanız görürsünüz ki iş büsbütün moka sarıyor ve virajın dışına doğru kayıyorsunuz, yatış açınız azalıyor, hız düşüyor, gaz verme hassasiyeti kayboluyor, yalpalama başlıyor. Hele girişte, yani yatırmaya başlamadan evvel sıkı tutarsanız bir turlu zamanlamayı yapamazsınız... .beyniniz ellerinizle birlikte kenetlenir... .
2- Yorgunluk yaratır...
"Karpel Tünel" problemleri, parmak eklemleri, el, dirsek ve ön kolda ağrılar, "Hala yeterince hâkim değilmişsiniz" hissi, gerçekten de daha az hâkimiyet. Omuz, sırt ağrıları... .Endişe... Korku...
3- Beyin yanlış bilgilendirilir...
Deneyin... Gidonu sıkı tuttukça daha hızlı gidiyor sanırsınız kendinizi, motordan daha çok vibrasyon, yoldan daha çok darbe alırsınız... "go to 2"


Relaks olmak gevşemek değildir... Motor virajdayken, yani yatıkken, kafa daima yere paralel ya da ekseni yere dik olmalıdır.

Orjinal Boyutunda Açmak İçin ( 950x313 ve %3$sKB ) Buraya Tıklayın
Orjinal Boyutunda Açmak İçin ( 950x313 ) Buraya Tıklayın


Gözleri birleştiren hayali çizgi yere paralel olmalıdır.
Hani virajda gaz veriyorduk ya, yavaş yavaş ama korkmadan artırarak... İşte bu prosedürü virajın çıkışını görmeden doğru dürüst yapmanız imkânsızdır. Viraj içinde kalırsanız, hız düştükçe dengenizi kaybettiğiniz için gazlamak zorunda kalırsınız, gazladıkça dışa açılır, şeritler yetmez olur ve kendinizi karşı şeritte ya da bariyerlerde bulursunuz.
Kendiniz keşfedeceksiniz... "gaz vermenin hızı" var. Eğer viraj gittikçe kapanıyorsa (yarıçapı azalıyorsa) çok yavaş ya da hiç gaz veriyorsunuz, açılıyorsa daha "hızlı" gaz veriyorsunuz. Dikkat edin gittikçe hızlanıyorsunuz demiyorum!



Niye?
(*) Çünkü motosiklet, aynı kayak, bisiklet, paten gibi virajda yavaşlar.
(Aerodinami ve sürtünmenin artışı, yatay(yanlamasına) kuvvet vektörünün ise karışması) Sabit gazla saatte 40 km ile viraja girin 35 km/h ile çıkarsınız (mesela-viraja bağlı tabii)... "biraz" gaz vererek hızınızı korumanız gerekir. Viraj uzun ve bu + güçler fazla ise yavaşlama tehlikeli (arkadaki araçların sizi sıkıştırması) boyuta gidebilir.



1-Yatış açısını artırıp daha fazla gaz verebilirsiniz,
2-Yatış açısı çok artıyorsa yavaş yavaş virajın içine doğru hat değiştirip aynı yatış açısıyla daha fazla gaz verebilirsiniz.
VİRAJDA mecbur kalmadıkça ŞERİT DEGİŞTİRMEYİN, bu anlattıklarım hep kendi şeridiniz içindedir.



Unutmayın YARIŞÇI DEĞİLSİNİIZ ve kimseyle başka motor, otomobil vs. ile sidik-motor yarıştırmıyorsunuz... Amacınız mesela 50 km/h ile girdiğiniz virajda 50 km/h i korumak ve 50km/h ile o virajdan alnınızın akıyla çıkmaktır.



D İ K K A T --- SOL virajda, virajın içine AŞIRI girerseniz motor sizin şeridinizde olsa bile yatış açısı sebebiyle vücudunuzun üst kısmı karşı trafik şeridine geçer...


Ve bu maalesef nadir bir kaza türü değildir.
Köşe dönme sanatı buraya kadar... Soru cevap kısmı ile devamı var... Soru, görüş, katkı ve eleştirilerle katılın lütfen sizde... Emi? Gerisi sizin pratiğinize kalıyor...
Düşük hızlarda “counter balancing” - Tersine Dengeleme / Kontra Dengeleme tekniği.
Düşük hız neredeyse ayağınızı yere basacak kadar düşük hızdır. Manevralarda, U dönüşlerinde, park sahalarında kullanabilirsiniz. Daha yüksek hızlarda kontra tekniği geçerli olacaktır.
Bu teknikte gidonu dönmek istediğiniz tarafa döndürüp ağırlığınızı selenin üstünde hafifçe aksi yöne kaydırmanız yeterli olacaktır. Kritik kelime
“Gitmek İstediğin Yöne Başını Çevir ve BAK” tır.
Counter balancing / kontra dengeleme ya da öz Türkçesi “Düşük Hızda Dönüş”.

Biraz antrenman…
Trafiğin olmadığı bir yerde;
· Yola dik olarak durun. Yani mesela arka tekerlek kaldırıma dik ve değiyor gibi, ya da bir dört yol ağzındasınız gibi.
· Sol ayak yerde, vites 1 de, sağ ayak frende... Esas duruştayız. [IMG]file:///C:\Users\kara\AppData\Local\Temp\msohtml1\01\clip_ image003.gif[/IMG]
· Gidonu tamamen sola döndürün. (sonuna kadar / döndüğü kadar)
· Kafanızı tamamen sola döndürün ( sonuna kadar / döndüğü kadar) [IMG]file:///C:\Users\kara\AppData\Local\Temp\msohtml1\01\clip_ image003.gif[/IMG]
· Motoru bu vaziyette kaldırın, 90 Derecelik bir dönüşü sıfırdan başlayarak yapmış olacaksınız.



· Bunu smooth/ pürüzsüz yapana kadar dura kalka, aceleye getirmeden calisin.
· Sonra sağa calisin.


· Her ikisi da pürüzsüz olduktan sonra, motorla yavaşça bir kavşağa gelin (hayali bir kavşak da olabilir),
· Sanki duracak kadar yavaşlayın, ayağınızı yere koymak üzereyken kafanızı ve gidonu sonuna kadar çevirip gaz verip 90 derece dönüş yapın. Motoru düşürmeyin tabii, ille gerekiyorsa koyun ayağınızı yere... Çalışa çalışa koymadan dönmeyi öğreneceksiniz. ACELE YOK!

Alttaki çizim yukarda anlattığım olayın bir basit krokisi. Gözünüzde canlansın diye. 1 ve 2 numara da 90 derece sola donuyoruz.
Sağa dönüşün daha keskin ve zor olduğunu görüyorsunuz… Demek ki önce sola dönüş öğrenilecek, sonra sağa…



Orjinal Boyutunda Açmak İçin ( 550x314 ve %3$sKB ) Buraya Tıklayın
Bütün mesele:
1. Kafayı çevirmek, dönülecek yere bakmak (virajın içine değil sonuna /çıkışına - göz değil kafanı cevir, hem de döndüğü kadar! ).
2. Gidonu çevir,
3. Vücudunu sağa sola yatırma, dik - rahat - relaks otur.
4. Korkma, tekniğe güven!



Bunları güzel öğrenmeden slalom vs. çalışmayın. Tekniği bozarsınız. İşin temeli 90 derece dönmeyi öğrenmektir. Slalom un farkı ağırlığınızı hafifçe viraj dışına kaydırmaktır.