DENETİM MUHAKEMESİNE BAŞVURMA HAKKI
Ceza muhakemesinde görev alan yetkililerin muhtemel hatalarının bireylere zarar vermesini önlemek maksadıyla kabul edilen hukukî çarelere denetim muhakemeleri denmektedir. Bu hakkın kullanılması kanunla düzenlenir (m. 2 İHAS 7 nolu Ek Protokol). Bu kanun, esas itibariyle CMK dur (örneğin, m. 305 vd. CMK). Bu hak, "ceza muhakemesi sırasında verilecek kararların GEREKÇELİ olmasını şart kılar".
Anayasanın 141 ve CMK nin 32 ve 260. maddeleri uyarınca hâkim ve mahkeme kararları gerekçeli olması mecburidir. Bir hükmün gerekçesiz olması mutlak bozma sebebidir (m. 308/7 CMK). Yargıtay, kararların gerekçeli olması konusunda duyarlıdır. 10.5.1993 tarihli bir Ceza Genel Kurulu kararına göre, Anayasanın 141/3 ve CYUY. (CMK) nin 32. maddesine göre, tüm mahkeme ve hâkimlik kararları gerekçeli olmak zorundadır. "Gerekçe"; takdirin AKLA, HUKUKA ve DOSYAYA uygun açıklamasıdır. Gerek Anayasamızda ve gerekse yargılama yasasında nelerin gerekçe olabileceği sınırlı bir biçimde sayılmıştır. Bununla beraber, erteleme konusunda gösterilecek gerekçe, sanığın kişiliği ile ilgili bilgi ve belgelerin isabetle değerlendirildiğini gösterir biçimde olmalıdır. Gerekçelerin açıklanan bu niteliği yasakoyucunun amacına uygun olduğu gibi, kararı aydınlatmak, keyfiliği önlemek ve tarafları tatmin etmek özelliği de tartışma götürmez bir gerçektir